W poniższym artykule wyjaśniamy wszystkie istotne kwestie związane z protokołem odbioru domu.
Protokół odbioru domu to niezwykle ważny dokument. Trzeba go sporządzić prawidłowo, a przy okazji uświadomić sobie, że to właśnie od niego zależy, czy wydamy sporo pieniędzy na ewentualne poprawki, czy otrzymamy od dewelopera mieszkanie o standardzie, który został doprecyzowany w umowie deweloperskiej.
Protokół odbioru jest dokumentem, który powstaje podczas odbioru technicznego. Należy dopilnować, by powstał i został sporządzony w sposób prawidłowy. Jest to niezwykle ważne, ponieważ od niego zależą dalsze losy mieszkania i budżet inwestorów. W protokole zapisuje się wszystkie istotne wady i usterki, które znaleziono na etapie odbioru. O tym, co wpisać decyduje właściciel inwestycji, ponieważ nie wszystkie wady, które zostaną wykryte wymagają interwencji dewelopera. Zadaniem inżyniera jest wskazanie wszystkich nieprawidłowości, ale bardzo często po konsultacji, do protokołu zostają wpisane tylko te, które generują spory wydatek podczas ewentualnej naprawy. Właściciel zazwyczaj stara się obciążyć tymi kosztami dewelopera, który w trakcie realizacji jego mieszkania nie dopilnował określonego standardu. Warto sobie uświadomić, że decydując się na mieszkanie deweloperskie, akceptujemy spory koszt realizacji całego przedsięwzięcia, ale w zamian powinniśmy dostać mieszkanie bezusterkowe. Żądanie naprawy tego, co zostało wykonane nieprawidłowo jest absolutnie normalne. Warto walczyć o to, by deweloper poprawił znalezione usterki, skoro w umowie deweloperskiej określony standard obiecał.
Protokół odbioru kończy pewien etap. Czasem jest to moment, w którym nabywca otrzymuje klucze. Warto jednak pamiętać o ewentualnych usterkach, które jeśli faktycznie wystąpiły, mogą sprawić, że będzie trzeba trochę poczekać z pracami wykończeniowymi. Deweloper ma bowiem 14 dni, by odnieść się do protokołu, zaś do 30 dni, by ewentualne usterki usunąć. Co ważne, wszystko, co robi, wykonuje najczęściej na własny koszt, dzięki czemu z dodatkowego obciążenia zwolniony jest nabywca.
Warto pamiętać o tym, że protokół odbioru musi zostać spisany prawidłowo, tzn. musi zawierać to, co jest istotne, by pismo nie zostało odrzucone z przyczyn formalnych. Ważne jest, by protokół sporządzić na miejscu, po wykonanym odbiorze, by wpisać datę odbioru i sporządzenia protokołu, by deweloper miał określony czas na ewentualne ustosunkowanie się do wykrytych wad. Istotne są też podpisy każdej ze stron. Warto mieć świadomość, że podpis dewelopera lub jego przedstawiciela nie jest oznaką akceptacji wad. Podpis oznacza, że strony były obecne podczas odbioru i mają świadomość tego, jaka treść została zawarta w protokole. Najważniejszym elementem protokołu jest spis wszystkich istotnych usterek. To, co zostanie pominięte, nie będzie naprawione przez dewelopera.
Realizując odbiór domu nasza firma gwarantuje wysoką jakość usługi. Nasi inżynierowie przechodzą szkolenia, które pozwalają wykrywać wady w inwestycjach deweloperskich, odpowiednio je dokumentować, są w stanie oszacować ewentualne koszty związane z naprawą, a także potrafią pomóc sporządzić protokół odbioru w taki sposób, by został on stworzony poprawnie. Korzystając z usługi, która oferuje pomoc doświadczonego fachowcy, mamy gwarancję, że jeśli w naszym domu znajdzie się poważna usterka, deweloper lub jego przedstawiciel, nie będą w stanie jej zataić. Jeśli nabywca nie czuje się dobrze w roli odbierającego, może skorzystać z pomocy inżyniera, dzięki czemu obowiązek odbioru stanie się przyjemnością. To bardzo ważne, ponieważ inwestując niemałe pieniądze można oczekiwać realizacji na wysokim poziomie dbałości o detale. Z doświadczenia wiemy, że realizacje deweloperskie bardzo często odbiegają od takiego standardu. Są wykonywane szybko, czasem nieostrożnie i niechlujnie. Odbiór, który oferujemy gwarantuje, że wszystkie poważne błędy zostaną wyłapane, wpisane do protokołu, by nasz klient finalnie otrzymał wymarzone mieszkanie z naprawionymi usterkami.
2021-08-26 (zaktualizowano: 2022-04-21)